Skip to content
15 december, 2012 / Nils

Vit jul(ost)

Julosten 2012 innan saltningDet blir en vit jul(ost) i år! En hälsingsk saltost gjord på 10 liter mjölk som väger in på ca 1,6kg.

Löpen var vid det här laget långt över bäst-före-datumet, så jag tog lite mer än vanligt och resultatet blev att det löpte bättre än någonsin… Det var också lättare att få till exakt rätt temperatur med den nya digitala termometern.

Avrinningen gick också smidigare än förut eftersom jag har skaffat en stor hålslev och kan fiska upp ostmassan utan lika mycket vassle. Eftersom jag inte har något gigantiskt durkslag tvingas jag dock ofta hjälpa till handgripligen för att skynda på avrinningen. Jag lägger en ostduk i mitt durkslag och öser över så mycket ostmassa som får plats, sen vänder jag runt massan genom att dra i ostdukens kanter och bryter den lite med sleven eller händerna. Ostmassan blir på det sättet tyvärr lite knådad och det leder till en lite mer ”grynig” ost som inte blir lika blank och fin, men annars skulle det ta timmar att vänta tills det runnit av så pass att det går i mer ostmassa i durkslaget… Smaken påverkas inte.

Ostkar med remAtt det hjälper att ha ordentlig utrustning är ett tråkigt faktum, men bara viljan finns går det att göra ost med enkla medel.

Eftersom osten var så stor och jag var inställd på att det skulle bli en enda ost fick jag ta till lite extrem taktik för att få ordning på pressningen. Runt mitt vanliga upplägg med tre plastbyttor i varandra drog jag ett spännband så det skulle bli press rakt uppifrån. Ovan på det la jag som vanligt några kokböcker. Jag vände var tionde minut och lät den pressa i en och en halv timme.

Om jag ska följa mitt eget recept så går det en halv deciliter salt på tio liter mjölk. Det var inte helt lätt att applicera. Osten blev något saltare ytterst och mindre salt i mitten, men inte så det störde. Salta bara inte för nära inpå att du ska äta den.

Resultatet av den här ystningen blev faktiskt min bästa saltost hittills. Den gick till och med att skiva med osthyvel. I och med att den var så stor tog det ett tag att äta upp hela och den blev bara godare med tiden.

2 kommentarer

Kommentera
  1. Anna / Dec 21 2013 16:49

    Hej du bäste osttillverkare! Jag har en fråga till dig, du som verkar ha bra koll på osttillverkning. Jag testade idag och gjorde ditt recept på hälsinsge saltost. Jag värmde mjölken som man skulle och tillsatte sedan ostlöpen. Sedan tog det säkert 4 timmar innan den börjde stelna lite och vasslen kom ut. Ändå inte alls tillräckligt för att få ut ostmassa när jag hällde upp det i durkslaget. Jag gjorde om hela proceduren (helt ny sats) med en annan termoneter och värmde nu mjölken till 40 grader + tog lite mer ostlöpe. Men det verkar bli lika som första satsen. Vad gör jag för fel!?!? Blir tokig, har ju använt 8 liter mjölk nu, som bara får slängas bort! Jag köpte vanlig röd mjölk. Kan det vara det som felar? Men jag vet att min svärmor använt det och det har gått bra. Hon har ingen aning om vad som kan ha gått fel. Vore så tacksam om du ville hjälpa mig!

    • Nils / Dec 21 2013 23:19

      Hej! Det verkar ju helt klart som att det inte löper… Vilken sorts löpe använder du? Den jag använder i receptet (som jag länkar till) är väldigt koncentrerad. Det finns andra sorter (t.ex. den ”vanliga” animaliska) som det krävs mycket mer av. Det bör stå på flaskan hur stor mängd som behövs per liter mjölk. Vissa rekommenderar att röra ut löpen i lite vatten innan den blandas i mjölken. Har löpen passerat bäst före-datum? Testa den först i en liten mängd mjölk.
      Annars hade jag uppmanat dig att kolla termometern, men det har du ju redan gjort… Jag tror inte det är någon bra idé att ändra temperaturen. 38°C är den magiska siffran.
      Det ska inte vara något hinder att använda ”vanlig” homogeniserad mjölk men jag brukar använda ekologisk gammeldags mjölk.

Kommentera

