Skip to content
16 oktober, 2010 / Nils

Grynost (eller hvad ni vill)

Bakgrund

Kärt barn har många namn. Cottage Cheese heter det på många produkter men varför det egentligen? På tyska heter det Hüttenkäse och det betyder samma sak: Stugost. På Åland, har jag dock hört, säger man ”grynost”. Ganska talande namn tycker jag så det får det bli.

Användningsområden

Grynost kan man äta till frukost lunch och middag. Man kan ha det på mackan, smaksatt eller naturell, eller göra en röra och använda som en kall sås. Man kan äta det istället för t.ex. yoghurt och blanda i frukter eller bär. Jag brukar ha det i lasagne, istället för att stå och göra béchamel. Möjligheterna är oändliga!

Det här behöver du

2 liter standardmjölk
1/2 dl fil
1 ml (=1 krm) vegetabilsk osteløbe
1 tsk vatten
salt

kastrull med lock
visp
osttermometer
ostduk/silduk
durkslag

2 liter mjölk ger ca 450 g ost.

Tid

tillredning: 1 timme
hållbarhet: 1 vecka i kyl

Så går det till

Mjölken värmer jag till ca 30° och rör sedan i filen. Låter det stå ca 10-15 minuter innan jag rör ut löpen i vattnet och vispar ner det i mjölken. Det får löpa i drygt 30 minuter under lock innan jag skär massan med en kniv i ganska små fyrkanter. Rör runt försiktigt med vispen och låt det stå några (5-10) minuter så vassle och ostmassa delar sig.

Ställ sedan tillbaka kastrullen på plattan och värm upp under försiktig omrörning till 40 grader. Prova ostkornen ibland mellan fingrarna och med tänderna. Dom ska bli lite fasta och sega innan det är färdigt.

Jag låter det rinna av i finmaskig ostduk i durkslag, sköljer under kallt vatten och rinner av igen. Saltar direkt på massan innan jag öser över den i en burk. Osten kan man sen smaksätta som man vill, om man vill… Vill man ha lite en lite mer krämig grynost kan man tillsätta en skvätt grädde till den färdiga osten.

One Comment

Kommentera

Trackbacks

  1. Kvarg « Inför: Nils Ostbod

Kommentera

