Skip to content
18 september, 2010 / Nils

Pölsa (vegetarisk, såklart!)

Bakgrund

Jag minns min barndoms pölsa med värme! Blotta tanken på detta grårosa klet med kokt potatis och inlagda rödbetor till tar mig tillbaka till den tid som flytt. När jag faktiskt åt pölsa senast har jag ingen aning om, men nu la vi in egna rödbetor i somras och jag vill hemskt gärna ha en anledning att äta dom. Efter mycket letande på internet och i kokböcker bestämde jag mig till slut för att helt enkelt improvisera ihop en vegetarisk pölsa med hjälp av de ledtrådar jag fått. Resultatet blev en mer gulgrå pölsa än den man kokar på slaktavfall, men den smakar precis som den ska!

Så vad har detta med ost att göra? Ja, man tager vad man haver. Vassle är en otroligt bra råvara och kan användas till så otroligt mycket; till exempel att koka pölsa på. Min gissning är att man precis lika gärna kan använda vatten, men det är också möjligt att mjölksockret i den långkokta vasslen faktiskt bidrar till rättens sötma och lyfter fram andra smaker. Istället för att tillsätta sirap, menar jag. Högst lekmannamässigt antagande, måste erkännas.

Det här behöver du

smör eller olja
2 lökar
2 hg champinjoner
2 grönsaksbuljongtärningar
1 liter vassle (eller vatten, så blir det dessutom veganskt)
3 dl korngryn (eller 2 dl + 1 dl bovete)
(2 dl frysta kokta sojabönor. Mest för proteinets skull, inte så mycket för smaken)
koriander
mejram
timjan
3-4 lagerblad
mald kryddpeppar
mald svartpeppar
salt

Så går det till

Lök och champinjoner finhackade jag och lät fräsa i fettet ett tag så de mjuknade. Mot slutet la jag i buljongtärningarna och lät dem smälta ner och fräsa ett litet tag. Därefter hällde jag på vätskan och sojabönorna och väntade tills det kokade upp. Sojabönorna var för att få i lite extra protein, men jag tror inte de är så nödvändiga egentligen. Helst skulle jag nog ha mosat dem i förväg så det blivit mer assimilerat i pölsan, men de dög ganska bra som de var också.

Sen var det bara att hälla i korngrynen och kryddorna (mycket kryddor ska det vara). Ungefär 45 minuter fick det koka på låg värme (utan lock) under det att jag rörde om då och då. Man kan gärna börja smaka av ganska tidigt och göra det under lång tid, så hinner man få till den perfekta kryddblandningen. Snåla inte med kryddorna, och inte heller med saltet.

Tillbehör:

Kokt potatis, gärna mjölig sort
Inlagda rödbetor

3 kommentarer

Kommentera
  1. Marcus / Jun 30 2016 18:21

    Vassle är en animalisk produkt och därmed inte vegetarisk.
    Vegan syftar till en livsstil där vegetarisk kost ingår. Vegetarisk betyder per definition växtbaserad precis som det engelska ordet för grönsaker, vegetables. Går du till affären för att köpa ”vegetables” så är det inte mejerier eller ägg som du handlar.
    Inget animaliskt är vegetariskt. Ingen produkt eller rätt som innehåller animalier, dvs: djurdelar eller biprodukter från djur, är vegetarisk.
    Därav prefix som lakto för mejeri och ovo för ägg.
    Ost är således INTE vegetarisk så länge den är gjord på mejerier, vassle och/eller löpe.

Trackbacks

  1. pappa jan: pölsa
  2. Pölsa (vegetarisk, såklart!) (via Inför: Nils Ostbod) « janlindblom

Kommentera

