Skip to content
21 juni, 2010 / Nils

Pappas ostkar i trä

Ostkar i trä

Ostkar i trä, tillverkat av min pappa 1976!

När min pappa fyllde år häromveckan var det inte han som fick en present, utan jag. När han hörde om mina ostprojekt hade han plockat fram det här fina ostkaret som han tillverkat för många år sedan. Det är inte använt så många gånger, men uppges fungera bra. Jag har inte hunnit prova det ännu. Det är anpassat för en ost på ca 10 liter mjölk och jag tänkte använda det när jag  försöker göra hårdost. Bottnen som är mönstrad med romber är lös och sidorna går att plocka isär, så det ska vara lätt att få ut osten ur karet.

Självklart bjöd jag under kalaset på saltost och en lite misslyckad hälsingeostkaka (mer om den senare när jag lärt mig lyckas bättre). Kanelbullarna hade jag bakat med vasslen från saltosten, och dom blev mycket väl mottagna!

Ostkar i trä

Ostkar tillverkat av min pappa 1976. På ena sidan är där en ko och på den andra en get.

Kommentera

