Skip to content
8 juni, 2010 / Nils

Ljust bröd med fullkorn

Ljust bröd med fullkorn

Ljust bröd med fullkorn

Dinkelmjöl med fullkorn gillar jag. Brödet blir luftigt och ljust men ändå inte helt onyttigt. Det här är en grunddeg för ljusa bröd som det går att göra alla möjliga sorters bröd av.

Själv gör jag gärna rosenbröd eller brytbröd i långpanna med vallmofrön på. Det går både fort och lätt. Men det går att göra limpor eller gifflar eller lite vad som helst. Gör du limpor bör temperaturen vara lite längre, kanske 200°, och gräddningstiden lite längre, ca 30 min.

Du behöver (till ca 24 småbröd eller 2 limpor):
50 g smör
5 dl vassle (eller mjölk)
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
300-360 gr (5-6 dl) dinkelmjöl fullkorn
420-480 gr (7-8 dl) vetemjöl
(total mjölmängd ca 780 gr / 13 dl, kombinera dinkel och vetemjöl efter behag)
ägg till pensling
(vallmofrö, sesamfrö eller nåt annat du tycker om till garnering)

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i kastrull, tillsätt vasslen, värm till 37° (använd osttermometern). Häll på lite degspad på jästen först så den löser sig, sen häller du på resten.

Blanda i de torra ingredienserna och rör ihop allting. Knåda smidigt och låt jäsa i 30 min under duk.

Rosenbröd
Knåda degen på mjölat bakbord och dela i två dussin lika stora delar, rulla till bollar, lägg på plåt och klipp ett kryss på toppen av varje bröd. Jäs i 30 minuter under duk. Pensla med ägg och strö över vallmofrön. Grädda 8-10 min i 225°.

Brytbitar
Knåda degen i bunken. Smörj en långpanna och tryckt ut degen jämnt så den täcker hela pannan. Dela i 20-24 rutor. Jäs under duk i 30 min. Pensla med ägg och strö på vallmofrö. Grädda 15-20 min i 225°.

Kommentera

